AutoMoto porady: Płyn chłodniczy pod lupą

Czwartek, 29 Styczeń 2015
Powiat Wejherowski

Ostatnio zajęliśmy się zagadnieniem wymiany płynu hamulcowego, w związku z tym zostaniemy jeszcze przez kilka artykułów przy płynach. Kolejnym płynem, który weźmiemy pod lupę będzie płyn chłodniczy zwany potocznie borygo lub petrygo.

Obsługa układu chłodzenia często ogranicza się do sprawdzenia poziomu płynu oraz temperatury krzepnięcia. Jeśli poziom jest prawidłowy, a temperatura krzepnięcia niska, to wielu mechaników kończy na tym pracę, zapominając, że płyn chłodniczy ma także inne bardzo ważne właściwości. Zawierają jeszcze m.in. dodatki przeciwpienne oraz przeciwkorozyjne. Trwałość ich jest ograniczona i po pewnym czasie przestają działać i chronić układ. Czas (lub przebieg), po jaki

  • Na wielu warsztatach obsługa układu chłodzenia często ogranicza się do sprawdzenia poziomu płynu oraz temperatury krzepnięcia. Jeśli poziom jest odpowiedni, a temperatura krzepnięcia odpowiednio niska, to wielu mechaników kończy na tym swoją pracę. Zapominają oni, że płyn ma dużo innych, bardzo istotnych właściwości. Płyn chłodniczy ma w sobie dodatki przeciwpienne oraz przeciwkorozyjne, trwałość tych dodatków w końcu się kończy i dochodzi wtedy do korozji układu chłodzenia, dlatego ja zalecam swoim klientom wymianę płynu co 2 lata, jeśli jest to płyn krzemianowy (zielony, niebieski) lub co 5 lat jeśli jest to bezkrzemianowy (G12, czerwony) - powiedział Bartosz Geraszek, kierownik Okręgowa stacja kontroli pojazdów AMA w Bolszewie.

Troszkę już wiemy o płynie chłodniczym dzięki naszemu specjaliście, ale zostało jeszcze jedna kwestia czyli temperatura krzepnięcia. Większość obecnie produkowanych płynów chłodniczych jest na bazie glikolu etylenowego. Kupując płyn należy zwrócić uwagę, czy jest to produkt gotowy do użycia, czy koncentrat, który należy wymieszać z wodą destylowaną. W Polsce stężenie większe niż 50 proc. jest niepotrzebne, ponieważ przy takich proporcjach uzyskujemy temperaturę krzepnięcia około -40 st. C, co w naszym klimacie jest kompletnie niepotrzebne. Nie należy także dopuścić do mniejszej temperatury, nawet w okresie letnim, gdyż nie będzie odpowiedniej ochrony antykorozyjnej. Najlepsze ochrona to przedział między -30 st C - a -35 st C.

Wymianę płynu chłodniczego najlepiej zlecić serwisowi, gdyż z pozoru prosta czynność może być naprawdę skomplikowana. Poza tym nie musimy się martwić co zrobić ze starym płynem. Wymiana płynu to nie zawsze taka prosta sprawa. Niektóre układy chłodzenia wymagają odpowietrzania.

Komentarze
Reklama