AutoMoto porady: Sprawdź jak często wymieniać płyn hamulcowy

Czwartek, 8 Styczeń 2015
Powiat Wejherowski

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że poza olejem w silniku należy m.in wymienić płyn hamulcowy, płyn chłodniczy czy czynnik w klimatyzacji. Dziś zajmiemy się płynem hamulcowym. Tylko po co wymieniać płyn hamulcowy skoro samochód hamuje? Postaramy się odpowiedzięc na to pytanie.

Znajdujący się w układzie hamulcowym płyn z czasem traci swe właściwości. Jeśli nie zostanie w porę wymieniony, hamulce mogą przestać nagle działać.

Obecne płyny są niezwykle mocno higroskopijne, czyli wchłaniają wilgoć z otoczenia, i to nawet wtedy, kiedy znajdują się wewnątrz układu, a oczywiście im więcej wody w układzie hamulcowym tym mamy niższą temperature wrzenia.

Podczas ostrego hamowania płyn może się zagotować, nowy płyn DOT4 ma temperaturę wrzenia przekraczającą 230°C, wystarczy jednak, że zawartość wody osiągnie w nim ok. 3,5 proc., żeby wartość ta spadła o ok. 80°C, wtedy o wypadek nie trudno.

Jeśli płyn się zagotuje i w układzie pojawią się pęcherzyki gazu, to przestanie on przekazywać siłę z pedału hamulca na tłoczki w zaciskach. Pedał stanie się wtedy miękki, będzie „wpadać w podłogę”, a skuteczność hamulców spadnie niemal do zera.

Zapytaliśmy naszego eksperta jak tego uniknąć:

  • Przynajmniej raz na 2 lata i nie rzadziej niż 60 tyś. km należy wymienić płyn hamulcowy. Większość nowych aut wymaga, żeby płyn nie tylko się nie gotował, ale był również odpowiednio "lepki". Nowoczesne auta posiadają EBS, ESP czy systemy elektronicznego rozdziału siły hamowania. A do ich odpowiedniego działania nie wystarczy, żeby płyn się nie gotował – musi on mieć też odpowiednią lepkość , żeby umożliwiał szybsze zmiany ciśnienia w układzie. Chciałbym również dodać, że procedura wymiany jest bardzo istotna. Potrzebny jest do tego opowiedni sprzęt. W naszej firmie używamy maszyny ATE, która pod ciśnieniem wtłacza nowy czysty płyn i jednocześnie wypycha stary, brudny. Wiele warsztatów robi to bez odpowiedniego urządzenie co może doprowadzić do nie skutecznego odpowietrzenia układu oraz uszkodzenia np. pompy abs - powiedział Bartosz Geraszek, kierownik Okręgowa stacja kontroli pojazdów AMA w Bolszewie.
Komentarze
Reklama