Ciśnienie w oponach: co należy o nim wiedzieć?

Piątek, 11 Lipiec 2014
Powiat Wejherowski

Utrzymywanie zalecanego poziomu ciśnienia w ogumieniu jest istotne dla zwiększenia żywotności opony, zmniejszenia zużycia paliwa oraz dla bezpieczeństwa jazdy. Jakie ciśnienie jest optymalne i od czego zależy jego ostateczny poziom?

Odpowiednie ciśnienie

Każdy odpowiedzialny kierowca powinien sprawdzać poziom ciśnienia w ogumieniu swojego pojazdu. Takie działanie przekłada się na wydłużenie okresu użytkowania kompletu opon i na zredukowanie kosztów eksploatacji. Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie lub zbyt wysokie, kierowca naraża siebie, pasażerów i wszystkich innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo zaistnienia wypadku. Jest to spowodowane wydłużeniem drogi hamowania oraz zmniejszeniem przyczepności.

Co dziesiąty kierowca, jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Szkoły Jazdy Renault (http://superauto24.se.pl/auto-porady/dbaj-o-cisnienie-opon-wlasciwy-poziom-ciesnienia-w-oponach-to-podstawa_106280.html), twierdzi, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać średnio raz na pół roku lub rzadziej. Z kolei co dwudziesty uznaje, że wystarczy to robić podczas dokonywania przeglądu technicznego pojazdu. Oba poglądy są błędne, bowiem ciśnienie należy sprawdzać co najmniej raz bądź dwa razy w miesiącu, a kategorycznie zawsze przed długą podróżą lub przewożeniem ciężkiego ładunku.

Właściwe ciśnienie w oponach, jakie zalecane jest przez producenta, można odczytać z instrukcji obsługi samochodu lub z książki serwisowej. Taką informację dostarczy też m.in. serwis Oponeo.pl, który po podaniu marki, modelu pojazdu, pojemności silnika i jego mocy wskazuje, jaki poziom ciśnienia będzie odpowiedni.

Zbyt niskie lub zbyt wysokie

Za wysokie ciśnienie zmniejsza powierzchnię styku opony z nawierzchnią, a opony gorzej tłumią drgania. Powoduje to spadek komfortu jazdy poprzez zwiększenie się hałasu wewnątrz pojazdu. W takim przypadku zwiększa się zużycie centralnej części bieżnika oraz poszczególnych elementów zawieszenia samochodu. Ryzyko uszkodzenia opony w przypadku wjechania w dziurę lub najechania na krawężnik jest również większe. Pozytywne jest jedynie to, że zawyżone ciśnienie w ogumieniu zmniejsza spalanie paliwa poprzez zredukowanie oporów toczenia oraz daje kierowcy większą stabilność podczas skrętu.

Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie, to wydłuża się droga hamowania, a samochód jest bardziej podatny na poślizg na mokrej drodze. Może wystąpić zjawisko podsterowności lub nadsterowności, kierowca zmaga się z trudniejszym manewrowaniem pojazdem, zwłaszcza jeśli porusza się samochodem bez wspomagania. Przy niskim ciśnieniu w oponach poprawia się komfort jazdy, ale opony szybciej się zużywają, podobnie jak części układu kierowniczego. Zachodzi przy tym zwiększone ryzyko nagłego wystrzału opony, co jest wyjątkowo niebezpieczne.

Komentarze
Reklama
Reda
Spotkanie z Policją w Redzie

Spotkanie z Policją w Redzie

Wtorek, 4 Sierpień 2020
Utrudnienia na Reja w Redzie

Utrudnienia na Reja w Redzie

Wtorek, 5 Maj 2020