Ciśnienie w oponach: co należy o nim wiedzieć?
Utrzymywanie zalecanego poziomu ciśnienia w ogumieniu jest istotne dla zwiększenia żywotności opony, zmniejszenia zużycia paliwa oraz dla bezpieczeństwa jazdy. Jakie ciśnienie jest optymalne i od czego zależy jego ostateczny poziom?
Odpowiednie ciśnienie
Każdy odpowiedzialny kierowca powinien sprawdzać poziom ciśnienia w ogumieniu swojego pojazdu. Takie działanie przekłada się na wydłużenie okresu użytkowania kompletu opon i na zredukowanie kosztów eksploatacji. Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie lub zbyt wysokie, kierowca naraża siebie, pasażerów i wszystkich innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo zaistnienia wypadku. Jest to spowodowane wydłużeniem drogi hamowania oraz zmniejszeniem przyczepności.
Co dziesiąty kierowca, jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Szkoły Jazdy Renault (http://superauto24.se.pl/auto-porady/dbaj-o-cisnienie-opon-wlasciwy-poziom-ciesnienia-w-oponach-to-podstawa_106280.html), twierdzi, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać średnio raz na pół roku lub rzadziej. Z kolei co dwudziesty uznaje, że wystarczy to robić podczas dokonywania przeglądu technicznego pojazdu. Oba poglądy są błędne, bowiem ciśnienie należy sprawdzać co najmniej raz bądź dwa razy w miesiącu, a kategorycznie zawsze przed długą podróżą lub przewożeniem ciężkiego ładunku.
Właściwe ciśnienie w oponach, jakie zalecane jest przez producenta, można odczytać z instrukcji obsługi samochodu lub z książki serwisowej. Taką informację dostarczy też m.in. serwis Oponeo.pl, który po podaniu marki, modelu pojazdu, pojemności silnika i jego mocy wskazuje, jaki poziom ciśnienia będzie odpowiedni.
Zbyt niskie lub zbyt wysokie
Za wysokie ciśnienie zmniejsza powierzchnię styku opony z nawierzchnią, a opony gorzej tłumią drgania. Powoduje to spadek komfortu jazdy poprzez zwiększenie się hałasu wewnątrz pojazdu. W takim przypadku zwiększa się zużycie centralnej części bieżnika oraz poszczególnych elementów zawieszenia samochodu. Ryzyko uszkodzenia opony w przypadku wjechania w dziurę lub najechania na krawężnik jest również większe. Pozytywne jest jedynie to, że zawyżone ciśnienie w ogumieniu zmniejsza spalanie paliwa poprzez zredukowanie oporów toczenia oraz daje kierowcy większą stabilność podczas skrętu.
Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie, to wydłuża się droga hamowania, a samochód jest bardziej podatny na poślizg na mokrej drodze. Może wystąpić zjawisko podsterowności lub nadsterowności, kierowca zmaga się z trudniejszym manewrowaniem pojazdem, zwłaszcza jeśli porusza się samochodem bez wspomagania. Przy niskim ciśnieniu w oponach poprawia się komfort jazdy, ale opony szybciej się zużywają, podobnie jak części układu kierowniczego. Zachodzi przy tym zwiększone ryzyko nagłego wystrzału opony, co jest wyjątkowo niebezpieczne.