Ewolucja edukacji zmienia szkołę i podręczniki

Poniedziałek, 27 Sierpień 2012
Powiat Wejherowski

Dzisiejsza szkoła mało przypomina tę sprzed 20 lat. Zmieniła się jej infrastruktura, metody nauczania oraz narzędzia, z których korzystają nauczyciele i uczniowie. Podręczniki papierowe nie zniknęły co prawda z klas, ale są wspierane przez swoje odpowiedniki elektroniczne i nowoczesne technologie.

Klasa naszpikowana technologiami

Kreda i tablica z zapisanym tematem lekcji powoli odchodzi w przeszłość, ustępując miejsca nowym rozwiązaniom. Obecnie coraz więcej szkół posiada sprzęt i możliwości do przeprowadzania zajęć przy użyciu nowych technologii. Podręczniki interaktywne wyświetlane na rzutnikach multimedialnych lub współpracujące z tablicami interaktywnymi dają zupełnie nowe możliwości edukacyjne, które kiedyś mogliśmy oglądać tylko w filmach science fiction

- Praca z podręcznikiem interaktywnym pozwala mi na bardziej dynamiczne przeprowadzenie lekcji. Na tablicy pojawiają się np. wielobarwne ćwiczenia, które każdy uczeń może rozwiązywać bez konieczności odchodzenia od ławki. Z mojego doświadczenia wynika, że takie ćwiczenia są dla dzieci bardziej interesujące i stymulują je do samodzielnego rozwiązywania problemów - opowiada Ewa Szelecka, nauczycielka matematyki i ekspert Wydawnictwa Klett. Przygotowywanie dzieci do sprostania wyzwaniom, jakie niesie ze sobą społeczeństwo informacyjne, powinno rozpocząć się już na wczesnym etapie nauki. Wymaga ono realizacji ambitnego planu digitalizacji, który powoli, ale systematycznie wprowadzany jest do polskich szkół.

Jak powstają współczesne podręczniki?

Mimo wszechobecnych nowych technologii, wciąż podstawą, na której w trakcie lekcji bazują nauczyciele jest podręcznik. On sam, a także proces jego wytwarzania zmienia się wraz z ewolucją edukacji. Jak właściwie powstają nowe podręczniki? - Zanim podręcznik trafi do ucznia przechodzi długą drogę. Wbrew pozorom pracuje nad nim nie tylko autor. Jego cenne pomysły rozwija i uzupełnia duży zespół redakcyjny, w skład którego wchodzą zarówno specjaliści z cenzusem naukowym, jak i nauczyciele praktycy - opowiada Robert Kuc, redaktor naczelny Wydawnictwa Klett.

- Nasze podręczniki powstają we współpracy z nauczycielami, którzy po zgłoszeniu się do nas z pomysłami autorskimi pracują nad nimi z redaktorem prowadzącym. Po burzy mózgów każdy rozdział jest dokładnie sprawdzany. W następnym etapie książka jest składana i oprawiana graficznie. Dopiero, gdy te procesy się zakończą oddajemy podręczniki pod lupę nauczycieli z całej Polski, którzy je recenzują i zgłaszają swoje propozycje zmian- dodaje Robert Kuc. Po tym etapie podręczniki trafiają do rzeczoznawcy MEN oraz zostają dopuszczone do użytku szkolnego.

Poza podręcznikami nauczyciele korzystają z szeregu dołączonych do nich narzędzi multimedialnych, takich jak np. podręcznik interaktywny, który urozmaica przekazywanie wiedzy w trakcie lekcji. Do niewątpliwych zalet nowych rozwiązań, poza szerokimi możliwościami do wykorzystania w nauczaniu należy duża oszczędność czasu. Nigdy wcześniej nie było możliwości, aby sprawdzić wiedzę wszystkich uczniów jednocześnie i otrzymać natychmiastowy wynik. Jedynym rozwiązaniem było odpytywanie pojedynczych osób z listy lub pisemne sprawdzenie ich wiedzy. To wszystko jednak zabierało czas - dziś nauczyciele mogą zrobić to w jednej chwili przy pomocy platformy interaktywnej.

Jaka będzie przyszłość podręczników?

Mimo, że edukację podobnie jak inne dziedziny życia ogarnęła prawdziwa cyfrowa rewolucja, to według ekspertów papierowe podręczniki nie zostaną wyparte przez e-booki i otwarte treści z sieci - To prawda, że Internet jest pełen treści edukacyjnych, prawdą jest także, iż nie brakuje osób o twórczych umysłach zdolnych do tworzenia nowych materiałów. Jednak treści stworzone przez autorów wymagają odpowiedniego opracowania, które wniesie do nich wartość dodaną - umożliwi uczniom lepsze korzystanie z zasobów wiedzy - mówi Robert Kuc z Wydawnictwa Klett.

- Obecnie dobrze sprawdza się rozwiązanie mieszane, czyli połączenie pracy z tradycyjnym podręcznikiem i wykorzystania narzędzi cyfrowych . Przykładowo uczniowie mogą uczyć się w szkole z papierowej książki uzupełnianej zastosowaniem podręcznika interaktywnego, a w domu utrwalać wiedzę rozwiązując zadania w elektronicznym zeszycie ćwiczeń zamieszczonym na internetowej platformie edukacyjnej - podsumowuje ekspert.

Komentarze
Reklama
Reda
Spotkanie z Policją w Redzie

Spotkanie z Policją w Redzie

Wtorek, 4 Sierpień 2020
Utrudnienia na Reja w Redzie

Utrudnienia na Reja w Redzie

Wtorek, 5 Maj 2020