Hybryda ładowana indukcyjnie? Zapomnij o kablach!

Piątek, 18 Lipiec 2014
Powiat Wejherowski

Samochody z silnikami elektrycznymi wymagają regularnego ładowania. Teraz dzięki zaawansowanym technologiom jest to jeszcze łatwiejsze, a za rogiem już czekają kolejne, w tym nowoczesne ładowanie indukcyjne, dzięki któremu można zapomnieć o wtyczkach i gniazdkach!

Hybrydy mają dwa silniki – elektryczny i spalinowy. Pierwszy z nich pozwala na wydajną jazdę w przestrzeni miejskiej, zapewnia cichą podróż i brak męczących manewrów związanych z biegami, ponieważ większość obecnie używanych samochodów hybrydowych ma automatyczne skrzynie biegów. Silnik spalinowy z kolei włącza się przy dłuższych dystansach, szybkich zrywach i wyższych prędkościach. Nie tylko jednak odpowiada za dotarcie do celu, ale również ładuje akumulatory podczas zwalniania i hamowania, a także dzięki generatorowi, gdy ich poziom naładowania spada.

Jak działa ładowanie indukcyjne?

Ładowarki indukcyjne już teraz powszechnie wykorzystywane są w przypadku szczoteczek do zębów, myszek komputerowych czy coraz częściej w telefonach komórkowych. Chociaż samochód jest od nich znacznie większy, to także dla niego można zastosować ładowarki indukcyjne. Nad technologią pracują obecnie Toyota, Volvo oraz Volkswagen.

Na czym polegałoby ładowanie indukcyjne samochodu hybrydowego? Potrzebna jest odpowiednia stacja dokująca zawierająca cewkę do wytwarzania pola elektromagnetycznego. Druga cewka znajduje się wtedy w samochodzie i tam odbiera energię i przekształca ją w prąd elektryczny, magazynując w akumulatorach. Wobec tego nie trzeba wozić ze sobą kabli, jak ma to miejsce w jednym z modeli pozwalających na ładowanie z gniazdka – Priusie Plug-In. To powoduje, że korzystanie z samochodów z napędem hybrydowym może być jeszcze wygodniejsze!

Kiedy nowa technologia znajdzie się w sprzedaży?

Na razie producenci nie wskazują dokładnych dat wprowadzenia nowych modeli hybryd ładowanych indukcyjnie do sprzedaży. W komunikatach dominują głównie lata 2015-2017, ale technologia nie jest jeszcze optymalnie dopracowana, dlatego w zależności od marki czas ten może się wydłużyć. Zasadniczym problemem jest nadal dość wysoka stratność energii sięgająca 20 proc. dla ładowania indukcyjnego, również badacze koncentrują się na wyeliminowaniu problemów związanych z wpływem warunków atmosferycznych oraz zabrudzenia pojazdu na proces ładowania.

Oczywiście wymagana będzie też odpowiednia infrastruktura, ale właścicielom aut producenci planują przekazywać specjalne przenośne stacje ładowania do umieszczenia w garażu czy na parkingu z dostępem do gniazdka.

 

Technologia indukcyjnego ładowania w przypadku samochodów hybrydowych jest szczególnie kusząca ze względu na swój komfort. Można być prawie pewnym, że zostanie ona wdrożona przez producentów prędzej czy później – to tylko kwestia czasu.

Komentarze
Reklama
Reda
Spotkanie z Policją w Redzie

Spotkanie z Policją w Redzie

Wtorek, 4 Sierpień 2020
Utrudnienia na Reja w Redzie

Utrudnienia na Reja w Redzie

Wtorek, 5 Maj 2020