Jesienna dieta do zadań specjalnych

Niedziela, 15 Listopad 2015
Wejherowo

Okres jesienny stawia przed organizmem wiele wyzwań. Z uwagi na zmienną pogodę łatwiej o przeziębienia czy infekcje. Obecny sezon nie sprzyja także naszej sylwetce – brak ruchu, i osłabiony metabolizm mogą skutkować dodatkowymi kilogramami. Jak zatem powinna wyglądać jesienna dieta?

Jesienią zazwyczaj maleje nasza aktywność fizyczna, zmniejsza się również tempo przemiany materii - organizm spala mniej kalorii niż dostarczamy mu z pożywieniem. Z uwagi na ponurą aurę możemy też odczuwać przygnębienie oraz spadek wigoru, przez co chętniej sięgamy np. po słodycze. Na efekty w postaci dodatkowych kilogramów nie trzeba długo czekać. Aby temu zapobiec, wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach komponowania codziennego jadłospisu.

Podkręć metabolizm

Starajmy się jadać mniejsze porcje składające się ze zróżnicowanych składników, ale częściej – dzięki temu unikniemy przeciążenia układu trawiennego. Aby zadbać o prawidłową aktywność przemian metabolicznych, przed wyjściem z domu zjedzmy pożywne śniadanie np. płatki owsiane z owocami lub sałatkę z dodatkiem orzechów i słonecznika.

Trawienie pobudzi również błonnik znajdujący się m.in. w surowych warzywach (brokułach, kapuście, marchwi) i owocach (śliwkach, jabłkach), a także pełnoziarnistych produktach zbożowych. Nie zapominajmy o piciu dużej ilości niegazowanej wody mineralnej (2 litry dziennie), a także o fermentowanych napojach mlecznych – jogurtach naturalnych, kefirach czy maślankach – mówi Maryna Nikel, dietetyk z Centrum Dietetycznego Naturhouse Wejherowo. - Jednocześnie unikajmy pustych kalorii zawartych w słodyczach, a także gotowych dań typu instant, które jedynie zaburzają pracę metabolizmu i przyczyniają się do nadwagi.

Wzmocnij odporność

Właściwa dieta ma duży wpływ na kondycję układu immunologicznego. O lepszą odporność powinniśmy zadbać już na początku jesieni. Poranną kawę możemy zastąpić szklanką wody z sokiem z cytryny i łyżeczką miodu.

Aby organizm mógł obronić się przez infekcjami oraz chorobą, wzmocnijmy go odpowiednią porcją witamin, zwłaszcza A i C oraz tych z grupy B. Ich źródłem są owoce (głównie cytrusy), warzywa, orzechy, a także mięso i przetwory mleczne. Pamiętajmy też o produktach zawierających cenny dla zdrowia beta karoten – papryce, dyni czy szpinaku – podpowiada dietetyk Maryna Nikel. - Przed chorobą uchronią nas również minerały, głównie cynk i żelazo zawarte w mięsie drobiowym, czerwonym, serach podpuszczkowych, przetworach zbożowych.

Zadbaj o dobry humor

Pozytywny wpływ na układ odpornościowy ma również dobry humor i pozytywne nastawienie. Starajmy się unikać stresu – nieregularne posiłki spożywane w biegu oraz zdenerwowanie powodują także odkładanie się tkanki tłuszczowej. Dopilnujmy, aby nasza dieta zawierała magnez, który ukoi układ nerwowy. Nawet jeśli pogoda za oknem nie jest najlepsza, nie rezygnujmy z aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Ruch nie tylko pomaga spalić kalorie, ale korzystnie wpływa na zdrowie i tempo metabolizmu. Ponadto w trakcie wysiłku fizycznego wzrasta poziom wydzielania serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Długie spacery, jazda na rowerze, bieganie czy nordic walking pozwalają lepiej dotlenić organizm, wzmacniają odporność i skutecznie poprawiają humor.

Chcesz zmienić swój sposób odżywiania na zdrowszy?

Pamiętaj - zdrowa, pełnowartościowa dieta i umiarkowana aktywność fizyczna to klucz do zachowania zdrowego serca i smukłej sylwetki. Skonsultuj się z dietetykiem w ramach ogólnopolskiej kampanii Uwaga Nadwaga aby skorzystać z darmowych pomiarów ciała i otrzymać cenne wskazówki dietetyczne w Centrum Dietetycznym Naturhouse w Wejherowie.

 

Komentarze
Reklama
Gdynia
Nowy odcinek buspasa na Hutniczej

Nowy odcinek buspasa na Hutniczej

Piątek, 18 Wrzesień 2020
Finał AMP w siatkówce plażowej 2020

Finał AMP w siatkówce plażowej 2020

Środa, 16 Wrzesień 2020
Trwa remont ulicy Unruga w Gdyni

Trwa remont ulicy Unruga w Gdyni

Czwartek, 3 Wrzesień 2020
Reda
Spotkanie z Policją w Redzie

Spotkanie z Policją w Redzie

Wtorek, 4 Sierpień 2020
Utrudnienia na Reja w Redzie

Utrudnienia na Reja w Redzie

Wtorek, 5 Maj 2020