Sprawdź, czy wysoki cholesterol może dotyczyć także ciebie

Wtorek, 7 Październik 2014
Małe Trójmiasto

Coraz więcej Polaków zgłasza się do lekarzy z wysokim poziomem cholesterolu. Badania mówią, że dotyczy to nawet 60 proc. z nas, z czego ponad połowa nie zdaje sobie sprawy. Co sprzyja wyższemu stężeniu cholesterolu we krwi i jak możną mu zapobiegać?

Cholesterol zwykle kojarzony jest z nadwagą oraz z chorobami serca. Słusznie, jednak warto pamiętać, że to niezwykle ważny w organizmie człowieka związek, który odpowiada za budowę błon komórkowych, jest prekursorem hormonów płciowych, kortykosterydów, kwasów żółciowych czy witaminy D. Cholesterol dzielimy na dwa rodzaje – LDL, czyli o niskiej gęstości, oraz HDL, czyli o wysokiej gęstości. To pierwszy z nich jest główną przyczyną schorzeń układu krwionośnego i serca, dlatego też określa się go często „złym”. Drugi to „dobry” cholesterol, który z kolei jest jego przeciwnością, dlatego jego niski poziom powinien być alarmujący.

Warto regularnie badać cholesterol

Najszybszym sposobem na poznanie stężenia cholesterolu jest wykonanie prostego badania krwi. Można zlecić je prywatnie w każdym laboratorium lub otrzymać skierowanie od swojego lekarza rodzinnego. Najlepiej zbadać od razu cały lipidogram, który obejmuje oznaczenie cholesterolu całkowitego, cholesterolu HDL i LDL oraz trójglicerydów. Gdy poziomy wykraczają poza normy, nie warto zwlekać i podjąć działania, których celem jest obniżanie cholesterolu „złego” i podwyższanie „dobrego”.

Co sprzyja podwyższonemu poziomowi złego cholesterolu?

Najważniejszym czynnikiem odpowiadającym za zbyt duże stężenie cholesterolu LDL jest niewłaściwa dieta, która obfituje w pokarmy pochodzenia zwierzęcego. Tłuste potrawy mięsne, kiełbasy, pasztety, wędliny, duża ilość masła i smalcu, także żółtka jaj – to one dostarczają cholesterol wchłaniający się przez układ pokarmowy, co w ten sposób podwyższa nadmiernie jego poziom. Dodatkowo wysoki cholesterol jest problemem osób, które nie uprawiają sportów i mają nadwagę. Sprzyja mu też nadmierny stres, palenie papierosów oraz picie alkoholu.

Jak obniżyć cholesterol?

Aby zmniejszyć stężenie cholesterolu we krwi, warto na początek przejść na niskocholesterolową dietę. To dieta, która obfituje w produkty pochodzenia roślinnego, a jest uboga w te pochodzenia zwierzęcego. Pełnoziarniste pieczywo i makarony, musli, otręby, brązowy ryż, warzywa i owoce są ważnym źródłem błonnika ograniczającego ilość cholesterolu. Chudy nabiał, mięsa oraz tłuste ryby, zdrowe oleje, margaryny ze sterolami roślinnymi, orzechy i nasiona to także ważny element zdrowej diety dla osoby z wysokim cholesterolem. Nie można przy tym zapominać o codziennej dawce ruchu i najlepiej zmniejszyć poziom stresu w swoim życiu.

Z cholesterolem nie ma żartów – gdy jest zbyt wysoki, nie warto zwlekać i od razu trzeba zacząć działać, żeby jego poziom znów był prawidłowy!

Komentarze
Reklama
Gdynia
Wszytko za jedną kartę!

Wszytko za jedną kartę!

Środa, 9 Grudzień 2020
Reda
Spotkanie z Policją w Redzie

Spotkanie z Policją w Redzie

Wtorek, 4 Sierpień 2020
Utrudnienia na Reja w Redzie

Utrudnienia na Reja w Redzie

Wtorek, 5 Maj 2020