Sprawdź jak ochronić się przed wysokim cholesterolem

Wtorek, 7 Październik 2014
Gdynia

Wysoki cholesterol dotyczy coraz większej liczby osób, także tych młodych. Można mu jednak skutecznie zapobiegać, żeby w ten sposób zmniejszyć ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego.

Badania wskazują, że około 60 proc. osób w Polsce ma problemy z podwyższonym poziomem cholesterolu. Połowa z nich nawet nie jest tego świadoma. Problem obejmuje także 1/3 osób młodych w wieku od 18 do 34 roku życia, a nawet dzieci.

„Dobry” i „zły” cholesterol

Cholesterol jest lipidem i chociaż jest bardzo ważnym składnikiem w organizmie człowieka, to jednak w nadmiarze szkodzi. Dotyczy to w szczególności cholesterolu „złego”, LDL, czyli o niskiej gęstości, który osadza się w ścianach naczyń krwionośnych, sprzyjając w ten sposób miażdżycy, zawałom serca, udarom mózgu. Jego przeciwnością jest cholesterol „dobry”, HDL, który z kolei w zbyt wysokim poziomie nie szkodzi, a wręcz pomaga, niwelując negatywne działanie cholesterolu LDL. Dlatego gdy bada się cholesterol, warto zawsze wykonać cały lipidogram.

Dlaczego poziom „złego” cholesterolu rośnie?

Przyczyną zbyt wysokiego poziomu cholesterolu LDL jest w szczególności niewłaściwa dieta związana z nawykami żywieniowymi. Niezbilansowane posiłki, nadmiar produktów zwierzęcych, brak warzyw i owoców, dodatkowo też stres i brak ruchu składają się na nadmiar „złego” cholesterolu w krwi. Gdy badanie nie dało dobrych rezultatów, warto zacząć działać, żeby znów powrócił on do swojego naturalnego poziomu.

Jak przeciwdziałać wysokiemu cholesterolowi?

Jak zostało wskazane, to właśnie dieta jest główną przyczyną problemów z cholesterolem. Dieta niskocholesterolowa jest najlepszym rozwiązaniem. Powinna ona bazować przede wszystkim na produktach roślinnych, przy jednoczesnej redukcji tych pochodzenia zwierzęcego.

Czego nie jeść na diecie niskocholesterolowej?

Najlepiej zrezygnować lub ograniczyć tłuste mięsa, kiełbasy, wędliny, smalec, masło, jajka (głównie żółtka jaj) i inne produkty pochodzenia zwierzęcego, za wyjątkiem tłustych ryb, które warto jeść 1-2 razy w tygodniu. Zamiast tłustych mięs najlepiej wybierać te chude.

Co warto jeść na diecie niskocholesterolowej?

Do diety warto wprowadzić warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste (chleb razowy, makarony z pełnego ziarna, brązowy ryż, gruboziarniste kasze, musli, otręby), chudy nabiał (twarogi, serki wiejskie, jogurty naturalne), oliwy i oleje (można wybrać też produkty ze sterolami roślinnymi do smarowania pieczywa), również na przekąskę doskonale nadają się orzechy, nasiona, suszone owoce.

Chcąc ochronić się przed wysokim cholesterolem, warto też postawić na sport oraz zmniejszyć stres w swoim życiu. W ten sposób nie tylko można sprzyjać zdrowiu układu krwionośnego i serca, ale też poprawić pracę układu trawiennego i czuć się o wiele lepiej!

Komentarze
Reklama
Gdynia
Nowy odcinek buspasa na Hutniczej

Nowy odcinek buspasa na Hutniczej

Piątek, 18 Wrzesień 2020
Finał AMP w siatkówce plażowej 2020

Finał AMP w siatkówce plażowej 2020

Środa, 16 Wrzesień 2020
Trwa remont ulicy Unruga w Gdyni

Trwa remont ulicy Unruga w Gdyni

Czwartek, 3 Wrzesień 2020
Reda
Spotkanie z Policją w Redzie

Spotkanie z Policją w Redzie

Wtorek, 4 Sierpień 2020
Utrudnienia na Reja w Redzie

Utrudnienia na Reja w Redzie

Wtorek, 5 Maj 2020