Studiujesz wzmocnij swój umysł

Sobota, 28 Listopad 2015
Wejherowo

Czy to co jemy może mieć wpływ na nasze wyniki w nauce? Zdecydowanie tak, dlatego jadłospis studenta powinien zawierać składniki, które usprawniają pracę mózgu.

Pośpiech, duża ilość zajęć, nauka do późnych godzin, to najczęstsze powody dla których studenci sięgają po szybkie i łatwe w przygotowaniu dania, które zazwyczaj są niezwykle kaloryczne, tłuste i szkodliwe dla zdrowia. Jedną z ulubionych potraw studentów są zupki w proszku, zawierające ogromne ilości soli oraz glutaminianu sodu, odpowiedzialnego za ich charakterystyczny smak i zapach. Popularną grupą produktów są również dania typu fast-food. Do ich przygotowania używa się tłuszczy roślinnych, poddawanych wielokrotnej obróbce termicznej, co powoduje wytrącenie się trujących substancji, zwiększających ryzyko zachorowania na nowotwory. - Zbyt częste spożywanie fast-foodów przyczynia się do podwyższenia poziomu cholesterolu oraz przyczynia się do powstania wrzodów.

- Należy również zwrócić uwagę na kaloryczność takich dań- w krótkim czasie mogą przyczynić się do nadwagi – ostrzega Martyna Nikel, dietetyk z Centrum Naturhouse w Wejherowie.

Studenci to również koneserzy słodkich napojów gazowanych oraz napojów energetyzujących, które mają ułatwić naukę i wzmocnić koncentrację. Jednak z uwagi na dużą zawartość kofeiny i tauryny przyczyniają się do wzrostu ciśnienia, rozszerzają naczynka krwionośne, a spożywanie ich w dużych ilościach może doprowadzić nawet do zawału.

Skutkiem nieprawidłowej diety są niewątpliwie problemy ze zdrowiem, ale również spadek koncentracji i pogorszenie pamięci. Aby temu zapobiec studenci powinni pamiętać o włączeniu do jadłospisu produktów, które wspomagają pracę mózgu i zwiększają zdolności uczenia się. Do takich produktów należą przede wszystkim owoce i warzywa będące cennym źródłem witamin i składników mineralnych, niezbędnych przy wysiłku psychicznym. Dobrym wyborem będą banany, które wpływają korzystnie na pracę mózgu, owoce jagodowe, zawierające flawonoidy czy gruszki, wzmacniające układ nerwowy. Na zaspokojenie głodu między zajęciami najlepsze są soki warzywne, zawierające duże ilości błonnika, który wypełnia żołądek i daje uczucie sytości. Dobrą przekąską są pestki słonecznika i dyni, zawierające cenne składniki mineralne oraz suszone owoce, np. morele, poprawiające pracę przewodu pokarmowego. Są one także źródłem antyoksydantów, redukujących nadmiar wolnych rodników oraz wspomagających organizm narażony na stres.

Aby wzmocnić pracę mózgu, studenci powinni również sięgać po orzechy włoskie, zawierające magnez i witaminy E. Migdały i gorzka czekolada podjadane podczas nauki, wspomogą prace mózgu i złagodzą skutki zmęczenia.

- Studentom zalecam także spożywanie węglowodanów złożonych w postaci kaszy, pełnoziarnistego pieczywa, otrębów oraz warzyw strączkowych. Równie istotne dla zdrowia są ryby morskie, będące źródłem kwasów omega 3, ważnych dla prawidłowej pracy całego organizmu – dodaje Martyna Nikiel, dietek z Naturhouse.

Najważniejszą zasadą w żywieniu osób uczących się jest regularne spożywanie posiłków, w równych odstępach czasu, najlepiej pięć razy dziennie. Zapobiega to nagłym spadkom cukru i pozwala przez cały dzień zachować pełnie sił i właściwą koncentrację. Studenci powinni również pamiętać o pożywnym śniadaniu oraz odpowiednim nawadnianiu organizmu. Pijąc minimum 1,5 litra dobrej wody mineralnej, zawierającej 1200 mg/l składników mineralnych, łatwiej zachować dobrą kondycję psychiczną i fizyczną.

Komentarze
Reklama