Twoje pierwsze kroki w fitness klubie. Sprawdź od czego zacząć

Sobota, 17 Maj 2014

Coraz chętniej ćwiczymy na siłowni. Jedni ćwiczą, żeby „nie zardzewieć”, inni aby pozbyć się zbędnych kilogramów, a dla niektórych fitness stał się receptą na życie. Co jest powodem rosnącej popularności fitness w Polsce? Teraz to już znacznie więcej niż sama gimnastyka. To zmiana stylu życia, zmiana diety. To wyjątkowa dbałość o siebie.

Do uprawiania fitnessu konieczne są nie tylko chęci, ale i pewna doza wiedzy, która pozwoli Wam ułożyć poprawny plan treningowy.

Trening siłowy to jeden z najczęściej stosowanych rodzajów ćwiczeń w większości klubów fitness i na siłowniach. Zwiększają jakość mięśni, wytrzymałość kości oraz metabolizm organizmu. Wpływają na wygląd sylwetki i regulują wiele procesów wewnętrznych mających bezpośrednie przełożenie na sprawność i odpowiednie funkcjonowanie naszego organizmu. Systematyczne ćwiczenia mogą dodać wiary we własne siły i zmotywować do dalszych działań.

Swoją przygodę z siłownią należy zacząć od wybrania trenera, który opowie o sprzęcie i ćwiczeniach.

  • Trener pomoże ułożyć program treningowy – mówi Dariusz Jarzyński, właściciel fitness klubu Tiger Gym w Wejherowie - Pomoże zdecydować, ile razy w tygodniu korzystać z siłowni. Musimy pamiętać, że na początku treningu mamy więcej siły. Powinieneś zatem zaczynać od partii mięśniowych, których praca wymaga większej energii.  Każdy trening musi byś dopasowany do indywidualnych potrzeb. Rozwój swojej sylwetki możesz osiągnąć tylko poprzez wykonywanie różnych treningów.

Od czego zacząć?

Oczywiście od rozgrzewki, bo trzeba przygotować organizm do wysiłku. Na siłowni można wykonać ją na steperze, rowerku lub bieżni, np. szybki marsz. Trwa to około 10-12 minut. To bardzo ważna część treningu, o której nigdy nie powinniśmy zapominać. Dopiero po rozgrzewce czas na trening.

  • To, od jakiej partii mięśniowej zaczniesz ma mniejsze znaczenie, bo co jakiś czas kolejność będzie zmieniana - tłumaczy Mateusz Osiecki, trener w Tiger Gym Wejherowo. – Skupić należy się raczej na tym, by nauczyć się wykonywać ćwiczenia poprawnie pod względem technicznym. To ważne, by angażowały do pracy te mięśnie które maja w danym ćwiczeniu pracować, a nie inne.

Dobra dieta

Samo chodzenie na siłownię nie sprawi, że się nagle schudnie, bądź nabierze masy mięśniowej. Najważniejsza jest zbilansowana dieta. Dobra dieta to 80 proc. sukcesu, a utrzymanie jej wymaga dużego zaangażowania. Trening trwa godzinę, a odpowiednie odżywianie cały dzień. Regularne ćwiczenia aerobowe mają na celu głównie redukcję tkanki tłuszczowej, przy jednoczesnym zachowaniu masy mięśniowej. Jeżeli jednak treningi nie łączą się z odpowiednio dobraną dietą, efekt może być niewspółmierny do włożonego w ćwiczenia wysiłku. Jak więc powinna wyglądać dieta wspomagająca działanie aerobicu?

Odpowiednia ilość białka w diecie jest bardzo istotna. Najlepiej żeby przynajmniej 2/3 tej ilości stanowiło białko pełnowartościowe pochodzące z produktów zwierzęcych, takich jak chude mięso, ryby, chude sery. Niezbędne jest spożywanie codziennie małej dawki tłuszczów, szczególnie tych będących źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pozytywnie działają na układ krążenia, co z kolei zwiększa wydolność organizmu. Należy wybierać głównie tłuszcze roślinne tzn. oleje (rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek) i miękkie margaryny, natomiast ograniczyć do minimum tłuszcze zwierzęce, których źródłem są między innymi: masło, śmietana, tłuste mięsa i sery. Węglowodany to dobrze przyswajalne, lekkostrawne, najekonomiczniejsze źródło energii. Składnik ten jest więc sprzymierzeńcem osób regularnie uprawiających sport. Dobrym źródłem tego składnika są: pieczywo (najlepiej pełnoziarniste), kasze, ryż, makaron, płatki i musli, jak również owoce i warzywa. Przy regularnej aktywności fizycznej należy przede wszystkim zapewnić organizmowi dużą ilość potasu i magnezu. Dobrym źródłem  potasu i magnezu są nasiona roślin strączkowych, orzechy, warzywa i owoce, ryby, produkty zbożowe: kasze, razowe pieczywo.  Ważne jest również spożywanie produktów bogatych w fosfor (sery, mięso, ryby, jaja), który bierze udział w procesach wyzwalania energii w mięśniach.  Każda osoba uprawiająca sport musi dbać o odpowiedni bilans wodny. Zapotrzebowanie na płyny u kobiet aktywnych wynosi ok. 2-2,5 litra na dobę, w czasie i po treningu powinno się wypić minimum 500ml wody.

  • Trzeba być świadomym swojego ciała. - tłumaczy Dariusz Jarzyński - Warto kontrolować swoje ruchy i wykonywać ćwiczenia powoli - dodaje.

Pamiętaj o tym, by przy każdym ćwiczeniu wciągnąć brzuch i upewnić się, że masz proste plecy. Gdy w grę wchodzi duże obciążenie, można sobie naprawdę zaszkodzić.

Pamiętać należy również o odpoczynku - organizm musi mieć czas na regenerację. Kiedy nabierzesz siły, wrócisz z nowymi pokładami energii. Najważniejsze, byś dobrze czuł się z tym co robisz i nie rezygnował po kilku gorszych dniach. Efekty pojawią się prędzej czy później.

Komentarze
Reklama
Reda
Spotkanie z Policją w Redzie

Spotkanie z Policją w Redzie

Wtorek, 4 Sierpień 2020
Utrudnienia na Reja w Redzie

Utrudnienia na Reja w Redzie

Wtorek, 5 Maj 2020