Wspólna sesja MTK. Bochiński: OPAT jest dla Wejherowa i całego Pomorza sprawą priorytetową

Środa, 3 Lipiec 2013
Powiat Wejherowski

Radni trzech rad miejskich: Wejherowa, Redy i Rumi spotkali się w Redzie na wspólnych obradach, które poświęcone były budowie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT). Radni podjęli uchwałę-apel do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie konieczność budowy OPATu. Obwodnica taka stanowiłaby rozwiązanie problemów komunikacyjnych i poprawę standardu życia mieszkańców północnej i zachodniej części aglomeracji położonej nad zatoką gdańską.

Wsparcia samorządowcom Małego Trójmiasta Kaszubskiego udzielali samorządowcy z całego powiatu wejherowskiego i puckiego oraz prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, który jest liderem tego projektu.

Wśród gości byli m.in. wiceminister rolnictwa Kazimierz Plocke, pomorscy posłowie, marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, Robert Marszałek - dyrektor Gdańskiej Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W apelu czytamy m.in.: "Apeluje się do rządu RP o uwzględnienie realizacji OPATu w planach inwestycyjnych budowy dróg krajowych, jako bardzo istotnego elementu krajowej sieci drogowej".

Przypomnijmy, że OPAT to przedłużenie obwodnicy trójmiejskiej w Gdyni, która przebiegałaby następnie przez tereny Redy i Rumi, omijając koszmarnie zatłoczony obecny odcinek drogi krajowej nr 6, by połączyć się z drogą na 216 na Puck. Nowe połączenie to trasa o długości 15 km, z 6 lub 8 węzłami drogowymi, z dwoma pasami w każdą stronę. Koszt budowy to ponad miliard złotych. Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowe tej inwestycji już powstało z inicjatywy i na koszt zainteresowanych samorządów, które nie czekają "z założonymi rękami".

  • Konieczność budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej jest dla Wejherowa i całego Pomorza sprawą priorytetową - przekonywał Piotr Bochiński, zastępca prezydenta Wejherowa. - Mieszkańcy naszego miasta, położonego w pobliżu metropolii trójmiejskiej codziennie pokonują kilkudziesięciometrowe trasy do pracy. Na ten ruch nakłada się także ruch turystyczny, który paraliżuje życie mieszkańców. Droga krajowa nr 6 jest też dla mieszkańców powiatu wejherowskiego podstawową drogą do miasta powiatowego, w którym siedziby mają Urząd Skarbowy, ZUS, Starostwo Powiatowe, Sąd, Szpital. Realizacja tej inwestycji jest także pilną potrzebą dla mieszkańców z Polski odpoczywający nad polskim morzem. Planowana droga ma zdecydowanie charakter ponadlokalny, wobec czego powinna być realizowana przez Państwo, a nie samorządy lokalne, gdyż one nie mają żadnych szans na sfinansowanie takiego zadania.

Podczas spotkania padło wiele bardzo istotnych argumentów przemawiających za budową OPATu jako zadania rządowego. Fakt konieczności powstania obwodnicy nie budzi żadnych wątpliwości. Problemem jest, kto ma tę inwestycję sfinansować.

Posłowie i wiceminister deklarowali daleko idące wsparcie dla OPATu. Uczestnicy dyskusji wskazywali na trudności i brak zrozumienia we władzach centralnych w Warszawie. 

  • Warszawa nie rozumie tego problemu, mimo usilnych starań potrzebna jest decyzja polityczna. - powiedział Mieczysław Struk.
Komentarze
Reklama