Zdrowa dieta a cholesterol – co jeść, a czego unikać?

Wtorek, 29 Lipiec 2014
Powiat Wejherowski

Właściwie ułożona dieta jest w stanie wpływać całościowo na zdrowie i witalność, poprawiając samopoczucie i długość życia człowieka. Gdy nie zawiera ona wartościowych składników odżywczych, może stać się źródłem groźnych schorzeń, w tym układu krwionośnego i serca. O jakich zasadach warto pamiętać przy jej układaniu?

Według badań aż ponad 60 proc. Polaków ma zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi, z czego aż 64 proc. nie jest tego świadoma. Dodatkowo problemem jest fakt, że aż 33 proc. osób w wieku od 18 do 34 lat ma za wysoki poziom cholesterolu.

Złe nawyki żywieniowe, stres i brak ruchu

Głównym problemem diety Polaków jest w szczególności nadmierna ilość składników odzwierzęcych – mięs, wędlin, tłuszczów jak masło czy smalec. Jemy także zbyt mało warzyw i owoców, pełnoziarnistych i bogatych w błonnik artykułów spożywczych, zastępując je białym pieczywem i słodkimi bułeczkami. Do tego papierosy, stres, brak ruchu, co w konsekwencji powoduje otyłość i choroby serca. Jednym z głównych powodów zachorowań jest nadmierny poziom „złego” cholesterolu LDL we krwi. Aby obniżyć jego poziom, wcale nie trzeba wydawać fortuny na leki. W większości przypadków wystarczy zmiana trybu życia, w tym diety.

Jak obronić się przed wysokim poziomem cholesterolu?

Aby skutecznie obniżyć poziom „złego” cholesterolu we krwi, kluczowe jest ograniczenie spożywania tych składników, które zawierają go najwięcej. To przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym tłuste mięsa, smalce, kiełbasy, masła, śmietany, tłuste żółte sery. Powinny one stanowić tylko niewielką część diety, natomiast u wielu osób są jej podstawą, także z białym chlebem, nadmiarem potraw mącznych oraz ziemniaków. To dieta, która zdecydowanie nie pozwala na utrzymanie poprawnego poziomu cholesterolu we krwi.

Konieczna jest w takim przypadku zdrowa dieta, która będzie zawierała w szczególności więcej składników pochodzenia roślinnego, w tym olejów roślinnych, chudych produktów mlecznych, warzyw, owoców, strączków, pełnoziarnistych i bogatych w błonnik artykułów spożywczych, orzechów i ziaren. Tak skomponowana dieta może obniżyć poziom „złego” cholesterolu nawet o 15 procent!

Zatem odpowiednio dobrane składniki odżywcze są w stanie skutecznie obniżyć ryzyko chorób układu krwionośnego i serca, które, niestety, nadal są główną przyczyną śmierci Polaków. Warto zatem postawić na właściwą dietę, by żyć zdrowiej!

Komentarze
Reklama