Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla pracowników?
Z okazji Bożego Narodzenia wiele firm ofiarowuje kontrahentom i pracownikom świąteczne upominki lub kartki. Czy takie podarki można wliczyć w koszty uzyskania przychodu? Czy prawo pozwala na to, aby odliczyć od nich VAT? Zobacz, co o świątecznych prezentach powinien wiedzieć przedsiębiorca.
Prezenty a podatek dochodowy
Czy świąteczne podarki i upominki dla kontrahentów można uznać za koszty podatkowe? Tak, pod warunkiem, że stanowią one w pewnym sensie reklamę, a więc są związane z przychodami. Wręczenie upominków partnerom biznesowym pozwala budować pozytywny wizerunek marki, przez co zachęcają do skorzystania z usług lub zakupu towarów obdarowującej firmy. Podobnie jest z prezentami dla pracowników. Stanowią one koszty podatkowe, jeśli mają motywować zatrudnionych do lepszego pełnienia obowiązków zawodowych i wzmacniają lojalność pracownika wobec firmy. Przez to pośrednio prezenty wpływają na podniesienie przychodów przedsiębiorstwa
Należy pamiętać o tym, że świąteczne podarunki i kartki zwykle nie powinny być kwalifikowane jako koszty poniesione w celu reprezentacji firmy. Wszystko dlatego, że w naszej kulturze obdarowywanie się na święta Bożego Narodzenia jest powszechnym zwyczajem. Do wydatków na cele reprezentacyjne zaliczają się jedynie prezenty, mające sprawiać wrażenie wytworności lub okazałości – radzi Wojciech Lademan, doradca podatkowy w firmie Legis.
Co zrobić z VAT-em?
Firma może odliczyć podatek VAT od produktów i usług, które zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych – także w celach reklamy i promocji. A więc można uznać, że kwalifikuje się do tego także zakup świątecznych upominków i kartek. Co więcej, przekazanie drobnych podarunków partnerom biznesowym nie musi zostać opodatkowane, chyba że będą to przedmioty znacznej wartości. Wtedy, według najczęściej uznawanej interpretacji, podlegają one opodatkowaniu VAT, pod warunkiem, że przy ich zakupie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.