Sprawdź czy warto stosować taśmę hamulcową w przemyśle stoczniowym

Środa, 17 Grudzień 2014
Małe Trójmiasto

Hamulce cierne to urządzenia, w których pod wpływem oddziaływań termicznych i mechanicznych zachodzą duże zmiany na powierzchniach materiałów ciernych. Maksymalna temperatura, którą może przyjąć powierzchnia tarcia, decyduje o efektywności oraz trwałości działania danego tworzywa.

Wśród materiałów ciernych, inaczej nazywanych okładzinami ciernymi, możemy wyróżnić między innymi nakładki w klockach hamulcowych oraz taśmy hamulcowe. Mają one istotny wpływ na przebieg hamowania (źródło:http://www.kbiem.pb.edu.pl/laboratoria/eksploatacja/L5%20Badanie%20wplywu%20wybranych%20param_ekspl_na_proc_ham_ukl_nap.pdf). Elementy te mocuje się do części podstawowych za pomocą klejenia lub nitowania. Do struktury niejednokrotnie wprowadza się druty miedziane, dzięki którym ułatwione jest odprowadzanie ciepła z jej powierzchni.

Najwyższy poziom niezawodności

Rodzajem okładziny, który charakteryzuje się najwyższym stopniem bezpieczeństwa zastosowania, są taśmy hamulcowe. Ich największą zaletą jest wysoki próg niezawodności i duża skuteczność hamowania. Znajdują zastosowanie w hamulcach i sprzęgłach bębnowych urządzeń wymagających bezawaryjnej pracy oraz zapewnienia maksymalnej ochrony i niezawodności, np. w górniczych maszynach wyciągowych przewożących pracowników kopalń.

Sposób wykonania gwarancją bezpieczeństwa

Wyróżnia się dwa typy taśm – BAC oraz ATU-AE. Pierwszy z nich został skonstruowany z przędz ceramicznych o niezwykle cienkich włóknach podstawowych zbrojonych mosiężnym drutem. Dzięki temu oraz zastosowaniu specjalnej kompozycji żywic – naturalnych i syntetycznych – materiały tego rodzaju szybciej i efektywniej odprowadzają ciepło tarcia ze strefy roboczej. Drugi typ taśm jest wykonywany z przędz aramidowych zbrojonych drutem miedzianym. Ich splot pozostaje tak silny, że nie ulega przerwaniu podczas hamowania wywołanego nawet bardzo wysokimi obciążeniami.

Zalety i wady taśm

Ogromną zaletą tego rodzaju materiałów jest stabilny i wysoki współczynnik tarcia. Dzięki budowie na bazie wytrzymałych przędz odpornych na duże wahania temperatury i mających wysoki współczynnik tarcia taśmy hamulcowe Trimat oraz Gambit nie ulegają gwałtownym awariom nawet w sytuacjach krytycznych. Taśmy hamulcowe plecione charakteryzują się specjalnie opatentowanym splotem. Daje on pewność, że nie nastąpi rozwarstwienie i nawet po zerwaniu pojedynczych nitek taśma nie rozerwie się. Tkane taśmy hamulcowe są impregnowane specjalnym środkiem olejowo-syntetycznym. W efekcie zastosowania tej substancji zachowują stabilne warunki wytracania prędkości w różnych przedziałach temperaturowych. Ich wadą jest natomiast to, że współczynnik tarcia, jakim się charakteryzują, zmienia się nieco pod wpływem wysokiej temperatury.

Szerokie zastosowanie

Niezaprzeczalna skuteczność taśm hamulcowych determinuje ich przeznaczenie. Często decydują one o życiu i zdrowiu wielu osób. Znajdują szerokie zastosowanie w przemyśle portowym, stoczniowym, górniczym i spożywczym, wszędzie tam, gdzie pracują maszyny o dużej częstotliwości hamowania. Na co dzień materiały te wykorzystywane są w suwnicach i dźwigach portowych, jak również w okrętowych i górniczych wyciągach szybowych, a także w przemysłowych prasach mimośrodowych.

Stocznie pod znakiem bezpieczeństwa

Przemysł stoczniowy stawia na bezpieczeństwo warunków pracy i nowoczesny park maszynowy, co wymaga wykorzystania najlepszych i najnowocześniejszych materiałów eksploatacyjnych. Przy tak ogromnych siłach nacisku, jakim poddawane są urządzenia portowe i stoczniowe, nie można sobie pozwolić na awarię. Dlatego taśmy hamulcowe najwyższej jakości są rekomendowane dla tej branży. Zaleca się ich zastosowanie w hamulcach bębnowych dźwigów portowych, a także w wyciągarkach i windach kotwicznych na okrętach. Sprawdzają się doskonale w urządzeniach, w których należy zachować wysoką niezawodność materiału ciernego przy niedużym zużyciu współpracującej bieżni bębna. Spisują się także bardzo dobrze w maszynach o wysokiej częstotliwości hamowania. Na stornie erka.gdansk.pl można znaleźć więcej ciekawych informacji na ten temat.

Komentarze
Reklama
Gdynia
Wszytko za jedną kartę!

Wszytko za jedną kartę!

Środa, 9 Grudzień 2020
Reda
Spotkanie z Policją w Redzie

Spotkanie z Policją w Redzie

Wtorek, 4 Sierpień 2020
Utrudnienia na Reja w Redzie

Utrudnienia na Reja w Redzie

Wtorek, 5 Maj 2020